Studiegids

Oudere periode I

Situering

Dit mastercollege is erop gericht studenten die tijdens de bacheloropleiding al kennis hebben gemaakt met Middelnederlandse literatuur en literatuurgeschiedenis, vertrouwd te maken met wetenschappelijk onderzoek op dit terrein. 

Inhoud

Onder begeleiding van de docent werken studenten zich in een nader te bepalen deelgebied van de Middelnederlandse literatuur in dat door het onderzoek nog niet of onvolledig is blootgelegd (voor meer details omtrent het precieze thema, zie de infobrochure). Via zelfstandige analyse van de centrale Middelnederlandse teksten, studie van de historische context en secundaire literatuur - ook uit de internationale mediĆ«vistiek - wordt in het college gestreefd naar het bekomen van nieuwe onderzoeksresultaten. De inbreng van de studenten is hierbij cruciaal.

Begincompetenties

- Kunnen lezen van eenvoudige Middelnederlandse teksten.
- Kunnen hanteren van wetenschappelijke literatuur.

Eindcompetenties
 
- Een uitstekende kennis bezitten van het Nederlands en deze in diverse gebruikscontexten vlot toepassen.
- Actief en kritisch literatuurwetenschappelijk analysemethodes evalueren en inzetten bij het benaderen van nieuwe problemen.
- Fenomenen en processen van historische, culturele en socio-politieke aard in het Nederlandse taalgebied kritisch evalueren.
- Zelfstandig een originele onderzoeksvraag formuleren, situeren in het vakgebied en beantwoorden.
- Kritisch inzicht hebben in de internationale vakliteratuur en de nieuwste evoluties in het vakgebied en binnen verschillende onderzoeksmethodologieĆ«n.
- Theoretische modellen en analysemethoden kritisch toepassen op complexe problemen. 
- Over een uitstekend taalbewustzijn beschikken: de cruciale rol van taal in de menselijke interactie en cultuurproductie kritisch inschatten en taal in overeenstemming hiermee creatief hanteren.
- Kritisch reflecteren op het onderzoek van anderen en van zichzelf.
- Getuigen van een ingesteldheid van wetenschappelijke nieuwsgierigheid en levenslang leren.
- Mondeling en schriftelijk rapporteren over het vakgebied en het eigen onderzoek, zowel aan vakgenoten als niet-vakgenoten.
- Onderzoeksresultaten mondeling en schriftelijk presenteren in een academisch verantwoorde vorm.
- Maatschappelijke verantwoordelijkheid en engagement, cultuurgevoeligheid en respect voor diversiteit integreren in het wetenschappelijk werk.